Meditation

I dagens hektiska samhälle är det lättare än någonsin att känna sig stressad och utbränd. Det är inte ovanligt att det känns som att det helt enkelt inte finns tid nog under dagen för att få allt gjort, och få det berömda livspusslet att gå ihop. Stressen och utmattningen gör oss olyckliga, otåliga och frustrerade. Detta kan naturligtvis få konsekvenser för såväl vår fysiska som psykiska hälsa. Ofta är vi så upptagna att vi känner att det inte finns någon tid att stanna upp för att meditera. Men meditation kan faktiskt ge dig mer tid genom att stilla ditt sinne och få dig fokuserad. Så lite som tio till femton minuters andningsmeditation per dag kan hjälpa dig att övervinna stressen samt finna ett inre lugn och en balans i din tillvaro.

Genom att meditera kan du också lära dig att förstå ditt sinne.

Genom att lära dig hur du kan förvandla dina tankar från negativa sådana till positiva, från olyckliga till lyckliga, från att vara stressad till att bli lugn. Följ nedanstående steg för att lära dig att meditera och börja förvandla dina tankar idag.

Hälsotrender

1. Hållning

Se till att din ryggrad och ditt huvud är uppräta. Genom att vara nersjunken, får du ditt sinne att vandra iväg. Om din kropp istället är välbalanserad, kommer även ditt sinne att vara i balans.

2. Blicken

Försök att hålla ögonen öppna, det får dig att vara mer närvarande. Sänk ögonen och låt blicken vara mjuk. Om du blundar kommer du sannolikt att vandra iväg i andra tankar. Det är dock viktigt att göra det som är bekvämt för dig. En del människor tycker att det är mer effektivt att blunda. Testa och se vilket som fungerar bäst för dig.

3. Andas

Genom att tänka på din andning håller du dig kvar i nuet. Känn hur luften flödar in och ut, och låt andningen vara naturlig.