Mat som ökar förbränningen

Mat som ökar förbränningen

Att förbränna kalorier i en något högre takt är gynnsamt för den som vill behålla vikten eller gå ner i vikt. Ämnesomsättningen påverkas av flera olika faktorer, bland annat genetiska sådana. Det finns också olika livsmedel som kan hjälpa dig att öka förbränningen och på denna sida listar vi några av dessa.

Kolhydrater

Detta kan för vissa låta lite märkligt, men faktum är att kolhydrater kan bidra till en ökad förbränning. Dieter som fokuserar på ett lågt kolhydratsintag, som till exempel LCHF, kan nämligen resultera i att inte bara fett förbränns utan också en stor andel muskelmassa. Ju större muskelmassa, desto större förbränning. Ett lågt intag av kolhydrater kan också leda till en nedstämdhet, vilket i sig ger ett ökat sötsug. En väl avvägd balans mellan protein och kolhydrater är ett bättre val ur ett långsiktigt perspektiv.

Kokos

Kokosfett är ett mättat fett som är bra att steka i. Kroppens nedbrytning av kokos frigör värme, vilket leder till att aptiten minskas och att vi inte äter lika mycket som vi annars skulle göra. Kokos ökar förbränningen av fett och har inte samma tendens att lagras som fett i kroppen som många andra fetter.

Mejeriprodukter

Mejeriprodukter som till exempel kvarg, keso, fil och mjölk ökar förbränningen av fett och leder till att muskelmassa sparas. Forskning har också visat att mjölkens kalcium sänker tunntarmens pH-värde, vilket resulterar i att upptagningen av fett hämmas.

Kaffe

Kaffe och andra koffeinhaltiga drycker såsom te ökar kroppsvärmen och reducerar aptiten, genom att öka fettförbränningen.

Honung

Honung innehåller en sockerart som heter palatinos, vilken har ett väldigt lågt GI-värde. Den ökar också energiförbrukningen och därmed även fettförbränningen.

Fisk

Kroppen bryter ner omega-6 extra snabbt eftersom det annars härsknar och är skadligt. Som ett resultat av detta ökar den totala förbränningen. Tänk dock på att även få i dig omega-3 så du inte får högt blodtryck.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *